DAG 173Achter de schermen van BHP Billiton02 juni 2015

Achter de schermen van BHP Billiton

We zitten duidelijk alweer een heel pak noordelijker, want deze nacht was het heel wat warmer dan afgelopen week. Ondanks dat het een best korte nacht was hebben we er toch onmiddellijk zin in. We halen snel de laatste was van de waslijn en wassen nog snel een krop sla voor de komende dagen en dan zijn we weer vertrokken.

Het BIG4 Pilbara Holiday Park had ons nog wel kunnen bekoren voor een extra dag, maar we besluiten ons toch aan onze initiële planning te houden en verlaten Karratha via de North West Coastal Highway richting Port Hedland.

De meer dan 250km tot in Port Hedland rijden we in een keer. Geen echte stops onderweg. Niet dat er niet hier en daar wat te beleven valt, maar we hebben een afspraak in het centrum van Port Hedland op de middag voor nog maar eens een mijntour. En die willen we niet missen. ;-)

Onderweg zoeven we dan ook langs het historische Roebourne. Dit is de oudste plaats van de Pilbara (gesticht in 1866) en normaal gezien zouden we hier de Old Gaol bezoeken.

Onderweg komen we het stuk van de snelweg tegen dat enkele dagen geleden nog afgesloten was door een overstroming. Ondertussen wordt er met man en macht gewerkt om de kant van de weg opnieuw te verstevigen.


We rijden in het zog van een roadtrain verder en blijven heel de tijd aandachtig want verschillende keren worden we verrast door koeien op en langs de weg.

Verder valt vooral het zware verkeer op. Zo kruisen we de ene roadtrain na de andere. Ook uitzonderlijk vervoer is hier meer regelmaat dan uitzondering.

 

Port Hedland

Iets voor de middag rijden we de industriestad Port Hedland binnen. Reeds van ver kan je de industrie die deze stad domineert aan de horizon zien opduiken.

De stad is genoemd naar Peter Hedland, de kapitein van de Mystery, die in april 1863 aan land kwam in Mangrove Harbour, nu bekend als Port Hedland. Nog voor hem was reeds in 1628 het Nederlandse schip Vyanen, onder leiding van Frederrickson De Witt aan land geweest ten westen van Port Hedland.

Een sanitaire stop dringt zich op, dus we rijden onmiddellijk naar een van de twee shopping centres die de stad rijk is. En deze is juist wat verder gelegen dan de Port Hedland operatie van Rio Tinto Dampier Salt Limited (DSL). En daar kun je moeilijk naast kijken.

Na een vruchteloze poging om hier een Fitbit of generator te vinden rijden we door naar het visitor centre in het centrum van Port Hedland. Hier hebben we afspraak voor de BHP Billiton Iron Ore Tour. Het is de mijnindustrie die de stad in de jaren ’60 volledig heeft veranderd van een slapend pareldorpje naar een havenstad die dag en nacht operationeel is.


We doden de tijd tot de start van de tour met wat rond te snuisteren in de boeken van het visitor centre.

Samen met een goed gevulde bus rijden we de BHP Billiton haven operatie binnen. Hier komen de kilometers lange treinen van BHP Billiton aan, gevuld tot de rand met ijzererts.

Ze worden dan met 2 of 3 in een keer omgedraaid op reuze lopende banden die over heel het terrein lopen en meer dan 190km in totaal beslaan. Om vervolgens opgeslagen te worden ergens op het terrein, of rechtstreeks in een schip overgeladen te worden voor export.

Gigantische operaties dus. Treinen, wagons, kranen, loopbanden… alles kost hier snel enkele miljoenen per stuk en ze hebben er hier heel wat van alles. En dan zwijgen we nog van alle losse onderdelen. En alles is bedekt en gekleurd door de roodbruine ijzerkleur die de Pilbara typeert. ;-)

Misschien het meest bizarre is dat bijna alles (op de treinen en de kranen die de boten vullen na) bestuurd wordt vanuit Perth. Met andere woorden, via computer meer dan 2.000km meer zuidwaarts, vanuit de BHP Billiton wolkenkrabber in de CBD van Perth.

Onze gids vertelt honderduit over de geschiedenis en het belang van de mijnindustrie voor Port Hedland. Zo had de grootste expansie van de stad plaats in 1965, toen de bevolking explodeerde met meer dan 1.200 mensen.

Vandaag is de haven een van de grootste (in volume – met meer dan 300 miljoen ton verscheept elk jaar) en drukste havens ter wereld. Het komen en gaan van de schepen, met een capaciteit van meer dan 260.000 ton, die liggen te wachten aan de horizon behoren tot het dagelijks leven in Port Hedland.

We wandelen dan ook nog even na de tour naar het Marrapikurinya Park aan de waterrand waar je de drukte op het water kan bekijken.


Toch blijkt dat het centrum van deze stad met meer dan 18.000 inwoners zeer bescheiden is. Als we naar South Hedland rijden om wat te gaan winkelen in het shopping centre blijkt snel hoe beperkt de keuze is. Toch vinden we een nieuwe Fitbit ChargeHR voor Bo. Dus je mag terug ons dagelijks aantal stappen verwachten vanaf morgen.

Verder checken we nog Pretty Pool Beach, een zeer populaire zwemplek en de plek om honderden Flatback schildpadden te zien een nest bouwen in de periode van oktober tot april.

Maar daarna houden we het voor bekeken. We rijden naar onze camping op Cooke Point. Een oude vertrouwde plek, waar we nog al ooit hebben gestaan. We duiken nog snel het zwembad in om ons te verfrissen want de temperaturen zijn duidelijk de hoogte ingeschoten ten opzichte van de laatste weken. En daar zijn we niet rouwig om.

De rest van de avond is routine. Maar we skypen nog met het thuisfront in Brugge voor technisch advies over de aan te schaffen generator. Niet dat we veel keuze hebben, want we hebben slechts een exemplaar gevonden. En na een grondige research en technische check, gaat die het ook worden. Allez, toch als ze hem vandaag niet hebben verkocht, want er stond maar een exemplaar. En een andere vinden in Port Hedland zit er vermoedelijk niet in. :-)

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over Australia’s North West regio, check de website www.australiasnorthwest.com.au. Hier kan je alle informatie terugvinden over toerisme aan de Pilbara, Broome en de Kimberley regio van WA.

----------

Afgelegde kilometers: 281km - Aantal stappen: ??? - Gemiddelde temperatuur: 33 graden

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.
Verder niks.
of
Volg ons ook via Facebook