DAG 162De eerste zeenaaktslakken gespot vanop de kajaktocht22 mei 2015

De eerste zeenaaktslakken gespot vanop de kajaktocht

Het was zeer vroeg dag deze ochtend voor Johan. Door de vermoeidheid was de post van de walvishaaien nog niet geschreven, maar gelukkig was de opwinding van de ontmoeting wel blijven nazinderen. En dus is hij om 3am al opgestaan om een lange post met extra veel foto’s en video te schrijven en op te laden. Tegen 8am stond alles online en kwam Bo ook eens piepen. ;-)

Na het ontbijt maken we ons klaar om opnieuw Cape Range Nationaal Park binnen te trekken om wat te gaan snorkelen. Maar uiteindelijk, als we juist buiten Exmouth rijden, veranderen we toch nog van gedacht. Laten we eens de Cape Range zelf gaan bekijken, want volgens alle informatie die we hebben gelezen over deze World Heritage streek is de kalkstenen bergketen op zichzelf (zonder het overbekende marine park) meer dan de moeite. Dus laten we dat maar eens gaan checken.

Charles Knife Gorge

We keren Bumblebee dan ook om en rijden Exmouth uit in de andere richting. Een 20tal kilometers zuidwaarts op de Minilya-Exmouth Road komen we de eerste afslag tegen richting een van de canyons, namelijk Shothole Canyon. Maar deze weg is tijdelijk afgesloten. Dan maar doorrijden naar de Charles Knife Gorge Road. Een doodlopende weg die in de tijd van de olieboringen uit de jaren ’50 is aangelegd doorheen de Cape Range bergketen.

Op zich leek Cape Range vanaf de weg niet echt spectaculair. Eerder een heuvel dan een echte bergketen. Maar al snel moeten we Bumblebee in 4x4 zetten en staan we verbaasd over het indrukwekkende landschap.

Niet enkel de verzichten over de hele Exmouth Peninsula zijn fantastisch, maar vooral ook de kalkstenen canyons zijn indrukwekkend in het landschap uitgesneden.

Het begint allemaal bescheiden, maar al gauw lijkt het wel een mini-Grand Canyon. Helemaal onverwacht!

Adembenemend mooi. Bizar dat zoveel toeristen dit missen bij hun bezoek aan Exmouth. Want alle aandacht gaat naar het rif. Zeker niet onterecht, maar een stop van een voormiddag tot hier is zeker ook een aanrader!

De asfaltweg verandert geleidelijk aan in een uitgewassen gravelweg. We stoppen regelmatig om wat foto’s te nemen en rijden verder het Cape Range Nationaal Park opnieuw binnen, tot aan de afslag naar Thomas Carter Lookout.

Vanaf hier is het meer het echte 4x4-werk. We moeten zelfs overschakelen naar ‘low gear’ om de laatste kilometer van de rotsige & modderige track verder te volgen. Traag, maar zeker hobbelen we tot aan de lookout.

De lookout is echter minder indrukwekkend dat het zicht over de canyons ervoor. Vermoedelijk is de Badjirrajirra Loop Trail van 8km die hier start absoluut de moeite, maar daar hadden we spijtig genoeg deze keer geen tijd voor want we hebben een kajak afspraak vanaf de middag.

Na wat rondgekeken te hebben keren we Bumblebee om en rijden terug. Eens terug op de Charles Knife Gorge Road rijden we toch nog even tot op het einde om de onsuccesvolle 4692m diepe olieboring nr 2 (uit 1955) nog even te bekijken.

Maar hier stopt de weg helemaal. Of anders gezegd: er zou hier nooit een weg geweest zijn, moest hier geen olieboring plaatsgevonden hebben. ;-)

We keren terug naar de camping om ons klaar te maken voor een namiddag kajakken.

Zeekajakken & Zeenaaktslakken

Rond de middag worden we opgepikt aan de camping door Neri van Capricorn Seakayaking voor een Arvo Cruiser in Ningaloo Reef Marine Park. We rijden tot aan Wobiri, iets verder dan de Vlamingh Head Lighthouse. Een plek waar we nog niet hadden gestopt, dus ideaal. Het enige nadeel is dat ondertussen de hemel helemaal is toegetrokken en dat het in de verte zelfs is beginnen te regenen. :-( Maar het enthousiasme van Neri wordt er niet minder op. Dus we laten ons niet ontmoedigen.

Eens geparkeerd in Wobiri laden we de twee zeekajaks (yep, het is een privé tour voor ons alleen!) uit van de aanhangwagen en met verenigde krachten brengen we alles in gereedheid voor een namiddag kajakken en snorkelen in de baai.

Na een deskundige instructie en aanpassing van het roer wordt er niet veel tijd verspilt en peddelen we ons een weg in het water.

We zijn nog maar juist vertrokken of Neri spot al een indrukwekkende pijlstaartrog onder onze kajak. Het is duidelijk dat onze gids een doorwinterde natuurliefhebster is en zeer bekend met de streek.

Ze neemt ons dan ook eerst mee naar een plek die krioelt van de schildpadden. Terwijl we rustig onze kajaks laten drijven op de oceaan komen regelmatige ‘green’ schildpadden naar boven om lucht te happen. Blijkbaar kunnen schildpadden niet echt goed zien boven water en daardoor schrikken ze ook regelmatig als ze plots een enorme gele waas van de kajak voor hun zien opduiken. Eentje schrikt zelfs zo erg dat hij/zij bijna een halve tuimeling maakt in het water.

Daarna zetten we koers naar een plek op het rif om te snorkelen. Neri heeft deze plek speciaal uitgekozen omdat dit een van de enige plekken is aan het rif die bezaaid is met vooral zacht koraal. Eens het anker is geplaatst in een stukje zand tussen de koraal begint het leukste van heel de middag: je klaarmaken om te snorkelen zonder de kajak om te keren! :-) Plezier alom!

Maar we slagen erin om zonder brokken in het water te geraken. Een kwestie van de uitgelegde techniek te volgen… of misschien gewoon puur geluk. In ieder geval, het water is verbazingwekkend warm in dit stuk van het rif. Dus er is geen probleem om zonder wetsuit te snorkelen.

We volgen Neri en de opdracht voor vandaag is het spotten van de kleurrijke zeenaaktslak (nudibranch). Een zeenaaktslak kan alle kleuren van de regenboog hebben en daardoor ook extreem mooi zijn. We beperken echter onze verwachtingen want tot nu toe hebben we er nog nooit eentje te zien gekregen.

In ieder geval, het koraal (en bijhorende zeeanemonen) die we te zien krijgen is een van de mooiste tot nu toe. Enkel spijtig dat het zo bewolkt is want anders zouden de prachtige kleuren zeker beter uitkomen.

En ja, onwaarschijnlijk, we zijn nog geen 10min aan het snorkelen en Bo spot de eerste nudibranch. Een prachtig lichtblauw-zwart exemplaar!

En daarmee is de trend gezet, want vanaf nu volgen de nudibranches elkaar in hoog tempo op. Van banaangeel tot gifgroen…

Verder zijn natuurlijk ook een heleboel vissen van de partij. ;-)

En hier en daar een goed gecamoufleerde octopus.

Onder begeleiding van onze gids speuren we in kieren en spleten onder de rotsen. Ideaal om een paar getrainde ogen extra te hebben.

Na meer dan een uur snorkelen keren we terug naar onze kajaks, waar we – tot onze verbazing - opnieuw zonder al teveel problemen terug inkruipen. We peddelen naar een afgelegen stukje strand om even op adem te komen en wat op te drogen.

Terwijl Neri een snack klaarmaakt kuieren we wat over het strand. Tussen het zand kan je allerlei restanten terugvinden van de schildpadactiviteiten die zich hier hebben afgespeeld. Hopen schildpadbeenderen en restanten van schildpadeieren liggen hier verspreid in het zand.

Eens wat uitgerust duwen we onze kajaks terug in het water en peddelen we rustig terug richting Wobiri. Onderweg zien we nog een moeder dolfijn met haar baby enkele tientallen meters voor ons uitzwemmen. Maar ze zijn te snel voor ons. :-(

Terwijl de zon al begint onder te gaan slepen we onze kajaks op het droge. En niet veel later staan we opnieuw op de camping en nemen we afscheid van Neri.

Op de camping vervallen we ondertussen al in een soort routine: zoute spullen afspoelen, douchen, koken, foto’s backupen, blog schrijven, … uitgeput in slaap vallen. We zijn al enkele dagen nu in Exmouth, en al een hele periode aan het Ningaloo Reef, en toch lijkt het alsof we hier nog maar juist zijn aangekomen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over de Capricorn Seakayaking, check de website www.capricornseakayaking.com.au of bel +61 (0)427 485 123. Je kan bij deze kajakexperts terecht voor korte en meerdaagse trips in Ningaloo Reef. Maar ook voor zee-avontuur in en rond Penguin & Seal Islands en Dunsborough. Ideaal, zowel voor avonturiers als voor gezinnen.

Voor meer informatie over Australia's Coral Coast, check de website www.australiascoralcoast.com. Hier kan je alle informatie terugvinden over toerisme aan de Australische Coral Coast in WA.

----------

Afgelegde kilometers: 0km - Aantal stappen: 6718 - Gemiddelde temperatuur: 27 graden

Tips in de regio door Aussie Tours

Cape Range National Park - Exmouth

Dit nationale park langs de kust lag vroeger onder de zeespiegel en wordt gekenmerkt door een lage bergketen met spectaculaire kloven. In het kalksteen zijn nog fossielen van oud koraal terug te vinden.

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.