DAG 190Bush mechanics op zijn best!19 juni 2015

Bush mechanics op zijn best!

Om 6 uur zijn we allebei op. Een vervelend zoemend geluid heeft de nachtrust van ons beiden gestoord. Een vervelende mug misschien? Eenmaal uit bed beseffen we pas wat het geluid echt veroorzaakte…

Jawel, … platte band. Het zat er aan te komen natuurlijk, met de wegen die we hier afleggen. Maar toch, er zijn betere plaatsen om een platte band te hebben dan midden op de Gibb River Road. We hebben natuurlijk een reserveband bij maar de kapotte band moet onmiddellijk gemaakt worden. Verder rijden zoals gepland zonder reserveband zou nogal onverstandig zijn. We gaan immers via de Kalumburu Road naar de Mitchell Falls, een stuk dat nog veel ruwer is dan de wegen tot nu toe. Dus ofwel rijden we 200km om (lees: terug) tot bij ‘Over the Range Tyre Repair’, die we enkele dagen geleden gepasseerd zijn, of… we vermaken zelf de band! We hebben naast onze reserveband immers ook enkele binnenbanden mee. Zolang de buitenband nog goed is moet het dus lukken om de band op te lappen. Maar of we het gaan kunnen is een vraagteken want een band op een ‘split-rim’ velg krijgen is geen lachertje in de bush.

Maar dan moeten we misschien toch best eerst de trip naar de gorge afzeggen die we gepland hadden met Geoff en Bernice. Maar als Geoff even later komt kijken blijkt de man een recent gepensioneerde automechanieker te zijn! Dat is pas geluk bij een ongeluk.

Hij is ervan overtuigd dat het ons zal lukken om de band te vermaken, dus we houden de plannen zoals ze zijn. De auto word opgekrikt om de druk van de band af te halen, we pakken onze zak, en vertrekken eerst richting de Wunnumurra Gorge om deze in de koelte van de ochtend te kunnen bezoeken.

 

Wunnumurra Gorge

We hoppen achteraan in de Toyota Hilux van de buren en vertrekken voor de rit van 10km naar de gorge. En we zijn blij dat we deze inderdaad niet zelf met Bumblebee moeten rijden! De route is behoorlijk zwaar - een echte 'dirt road' - en uiteindelijk stopt ook Geoff, een doorwinterde 4x4 amateur, op 1km van het einde, net voor een steile en met scherpe rotsen gevulde afdaling.

Vanaf hier gaan we te voet verder!

Er is nog een fikse wandeling nodig om ons tot aan de mooie gorge met bijhorende zwempoel en waterval te brengen.

Gelukkig is hier en daar ook een ladder voorzien om de afdaling iets makkelijker te maken. Maar de ladders zijn, in tegenstelling tot de ladder in Grevillea Gorge, niet verankerd dus extra mankracht om het veiligheidsgevoel te verhogen wordt op prijs gesteld.

We volgen de rand van de rivier nog enkele honderden meters tot we uiteindelijk bij een wand vol Aboriginal rock-art komen. De mooiste en grootste hoeveelheid tekeningen die we tot nu toe gezien hebben. Spijtig genoeg kunnen we jullie geen foto’s van deze rock-art tonen aangezien Pat ons gevraagd had uit respect voor de Aboriginals geen foto’s te publiceren van de rock-art op het domein. Absoluut spijtig want het is een hele galerij vol… jullie moeten het zelf maar eens gaan bekijken, indien je interesse hebt.

Nadat we uitgebreid de tijd namen om alles te bewonderen beginnen we aan de terugtocht. Maar niet vooraleer er een verkoelende plons in de rivier is gebeurd!

Na een hobbelige rit terug komen we tegen lunchtijd terug aan bij de camping. We komen even op adem met wat koffie en beginnen daarna aan de voorhand liggende taak.

 

Bush mechanics

Bumblebee wordt van zijn manke poot ontdaan en op het eerste zicht is er geen echte schade aan de buitenband te zien. Dus moet de eerste hindernis genomen worden, namelijk de band van de velg af krijgen. Dit zijn verstevigde rubberbanden voor lichte trucks en dus niet zo plooibaar. Wat goed is voor de 4x4 wegen hier maar voor een echte uitdaging zorgt in omstandigheden als deze. Uiteindelijk is de 4x4 van Geoff nodig om genoeg gewicht te kunnen zetten op de band zodat we deze van de rim afkrijgen.

Ook de binnenband lijkt op het eerst zicht onbeschadigd. Vreemd! Dus we sluiten onze luchtcompressor aan op de autobatterij en blazen deze weer op.

Nog steeds niets te zien, dus het is tijd voor de oude fietsbanden truc. We vullen een bassin met water en na serieus zoekwerk vinden we het allerkleinste gat terug, in een barstje in een naad van de band. Aha! Dader gevonden!

We steken een nieuwe binnenband en moeten dan aan de volgende hindernis beginnen: de band terug op de velg krijgen! Dit is nog moeilijker dan er af! Met zijn drietjes lukt het ons niet maar gelukkig zijn er ondertussen nog wat toeschouwers komen opdagen. Uiteindelijk na veel geklop, gestamp en het dansen van een heuse polonaise op de band, lukt het ons!

De band wordt voor de veiligheid onder de auto gelegd terwijl we hem terug oppompen. Alle toeschouwers kijken vol verwachting of de klus uiteindelijk geklaard geraakt is!

En ja, de missie is een succes! Nog de band terug op de auto krijgen (waarbij uiteindelijk nog een 2e krik nodig is) en we zijn er weer eens klaar voor. Dit was bush mechanics op zijn best!

Hierna zijn we met zijn allen zo smerig als maar kan zijn dus een douche en propere kleren zijn geen overbodige luxe. De rest van de namiddag vullen we met het spotten van wat wildlife in de omgeving van de camping en tegen 6 uur trakteren we Geoff en Bernice op een maaltijd in de homestead ter bedanking.


--------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over Mount Elizabeth Station, check de website www.mountelizabethstation.com. Je kan hier terecht voor accommodatie in het Homestead Complex of op de bushcamping met voorzieningen. Vergeet zeker ook niet te informeren voor een diner in de Homestead. Er is geen betere plek om te socializen met je medereizigers dan aan tafel.

Voor meer informatie over Australia’s North West regio, check de website www.australiasnorthwest.com.au. Hier kan je alle informatie terugvinden over toerisme in de Pilbara, Broome en de Kimberley regio van WA.

----------

Afgelegde kilometers: 0km - Aantal stappen: 20289 - Gemiddelde temperatuur: 36 graden

Tips in de regio door Aussie Tours

Gibb River Road

De Gibb River Road werd oorspronkelijk aangelegd om het vee van de omliggende stations naar Derby en Wyndham te leiden. De route van 665 km, tussen Derby en de afslag met de Great Northern Highway, is…

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.
Verder niks.
of
Volg ons ook via Facebook