DAG 153Zwemmen met de Giant Manta Ray13 mei 2015

Zwemmen met de Giant Manta Ray

Na opnieuw een heerlijke nacht in onze Ningaloo Villa, terwijl Bumblebee buiten de wacht houdt, trekken we er vandaag weer op uit. Na het ontbijt pakken we al onze snorkelspullen bij mekaar en trekken naar de ‘Ticket Hut’ van Bayview Coral Bay Resort.

Hier verzamelen we met een hele groep tegen 9:15am voor een van de hoofdattracties, namelijk zwemmen met de gigantische Manta Ray. Met een busje worden we tot aan de jetty gebracht waar de ‘Ningaloo’ op ons ligt te wachten.

Voor de Manta Rays zijn we nog wat te vroeg. Deze worden namelijk door een spottervliegtuig (wat dubbel gebruikt wordt als een toeristische vlucht) gezocht, zodat we niet teveel tijd verliezen met een van deze zeereuzen te zoeken in de enorme Indische Oceaan. Dus we starten met snorkelen in de Maud Sanctuary Zone over het Ningaloo Reef. En daarvoor hijsen we ons in wetsuits.

Het Ningaloo Marine Park maakt deel uit van het World Heritage Area en beschermt hiermee de grote biodiversiteit aan onderwaterleven op Ningaloo Reef, in combinatie met recreatief en commercieel gebruik.

Ningaloo Reef is Australië’s grootste ‘fringing’ rif (met andere woorden: een rif dat tot aan het strand of vlakke lagune komt – dit in groot contrast met het bekende Great Barrier rif) dat meer dan 300km uitgestrekt is. Het kent meer dan 200 soorten koraal en meer dan 500 vissoorten. We hebben ze niet geteld, maar we hebben toch wel meer dan 100 soorten van dichtbij gezien. ;-)

Overal in de Sanctuary Zones geldt dezelfde regel: ‘look but don’t take or touch’. Dit houdt deze unieke plek ongerept en beschermt deze pracht voor de volgende generaties (en zijn bewoners).

Het duurt ook niet lang of we hebben weer een schildpad gevonden die aan het eten is. We houden hem/haar een tijdje gezelschap. En Bo doet opnieuw een poging om een selfie te schieten.

Daarna is het tijd voor hetgene we allemaal zijn gekomen: zwemmen met een meer dan 3m grote Manta Ray. Manta roggen (of 'grote duivelsroggen') zijn grote adelaarsroggen die tot 7-8m in breedte kunnen worden. Manta betekent in het Spaans ‘deken’. En dat is niet slecht gekozen. Het zijn zachtaardige wezens, zonder baard of stinger, die zich voeden met het opzuigen van plankton.

Na het aandachtig luisteren naar de deskundige uitleg en plan van aanpak worden we met een groep van 10 in het water gedropt, enkele meters voor een passerend exemplaar. Het eerste zicht is absoluut indrukwekkend!

We zwemmen daarna enkele minuten naast en achter deze zeereus die zich aan het voeden is. Best bizar is hoe hij zijn hoofdvinnen gebruikt om het plankton naar zijn mond aan de onderkant te begeleiden.

Na een tijd worden we los gezwommen door de Manta Ray en is het de andere groep zijn beurt. En zo wisselen twee groepen elkaar enkele keren af. We doen onze uiterste best om wat foto’s te maken, maar het water is gevuld met het minuscule plankton (logisch ook) en maakt het maken van klare foto’s een onmogelijke taak. Dus als je niet tevreden bent met onze foto’s kunnen we je enkel aanraden om zelf eens te komen kijken. Het is een unieke en fantastische ervaring waarvan je geen spijt gaat hebben!

Met een glimlach op ons gezicht laten we de manta verder zijn ding doen en genieten van het klaargemaakte buffet aan boord.

Daarna komen we opnieuw aan op een andere plek, de ‘Grand Canyon’. En opnieuw duiken we het water in op ontdekking.

Uiteindelijk tegen 2:30pm zijn we weer een van de laatste die uit het water komen.

We worden nog getrakteerd op een stukje appelcake, maar dat betekent ook dat deze tour er weer op zit. Eens uit de wetsuits relaxen we nog wat in de zon op het dek. En daarna is het weer tijd om afscheid te nemen van de bemanning en met de bus terug te keren naar Bayview Coral Bay Resort.

Sinds we zijn aangekomen hebben we nog geen tijd gevonden om het nabijgelegen strand en Bill’s Bay eens te bezoeken. En daar brengen we dan maar onmiddellijk verandering in. We zijn toch nog helemaal gepekeld, dus een beetje extra zwemmen en snorkelen kan geen kwaad.

Bill’s Bay is echt aan de overkant van de straat, en ook hier kan je op minder dan enkele meters van het strand al koraal en bijhorende kleurrijke vissen terugvinden. Vooral de veelkleurige papegaaivissen zijn indrukwekkend om aan het werk te zien. Ze bijten met hun krachtige 'snavel'mond stukjes beenhard koraal af en vermalen ze tot koraalzand. Dus daar gaan we weer…

Tegen 3:30pm troept er een hele boel mensen samen op het strand voor het visvoedermoment. En wij zijn er natuurlijk ook bij.

En daarna hebben we er genoeg van. Als we nog langer in het water blijven kweken we zeker kieuwen… ;-) De rest van de avond is ondertussen standaard: spullen afspoelen, douchen, diner, bloggen,… slapen. Want morgen staat de grootste vis ter wereld op het programma.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over Bayview Coral Bay Resort, check de website www.coralbaywa.com.au of bel voor meer informatie naar +61 (0)8 9385 6655. Je vindt er allerhande types accommodatie gaande van campsites en cabins tot villa’s en een lodge, allemaal gelegen vlakbij het prachtige strand van Coral Bay!

Voor meer informatie over de Ningaloo Nature Tour – Manta Rays van Ningaloo Reef Coral Bay, check de website www.coralbaywa.com.au/tours-things-to-do/ of contacteer de Ticket Hut van Bayview Coral Bay Resort op +61 (0)498 962 867. De Ticket Hut is de plaats voor alle je boekingen van ‘tours & things to do’.

Voor meer informatie over Australia's Coral Coast, check de website www.australiascoralcoast.com. Hier kan je alle informatie terugvinden over toerisme aan de Australische Coral Coast in WA.

----------

Afgelegde kilometers: 0km - Aantal stappen: 4818 - Gemiddelde temperatuur: 31 graden

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.