DAG 247Dagtrip naar de Frankland Islands15 augustus 2015

Dagtrip naar de Frankland Islands

Vandaag zijn we weer vroeg uit de veren. We hebben perfect geslapen op onze gratis campsite, een fantastisch initiatief van het dorpje Babinda, en maken ons opnieuw klaar voor een dag op zee. We gaan vanuit Deeral, enkele kilometers verderop, met Frankland Islands Cruise & Dive op verkenning naar Normanby Island, gelegen in het Frankland Group Nationaal Park. Deze eilandengroep bestaat uit High Island in het noorden en 4 kleinere eilanden in het zuiden, Normanby, Mabel, Round en Russel.

Om kwart na 8 ’s morgens staan we klaar bij de boot-jetty in Deeral aan de Mulgrave River. Als even later ook nog 2 bussen met toeristen worden afgezet zijn we klaar om in te schepen. Het weer is zonnig en het belooft een mooie dag te worden.

Even later varen we de Mulgrave rivier af tot aan de zeemonding.

Wat ons al snel opvalt is de ongeorganiseerde manier van aanpak op deze boot. Niemand weet eigenlijk goed wat we waar en wanneer zullen doen. Best moeilijk voor twee super-georganiseerde personen als wij! Daarnaast moeten we ook wennen aan de vele Aziatische toeristen. De Japans sprekende gids lijkt immers altijd van alles te zeggen te hebben, terwijl de Engelstaligen meestal iets anders aan het doen zijn. Nu ja, we ondergaan de chaos dan maar.

En even later dragen we zelf ook bij aan de chaos wanneer blijkt dat we onze PADI-kaartjes, nodig voor onze geboekte duik later, in de auto hebben laten liggen… Tot zover ons super-georganiseerd zijn :-) Na 20 minuten stressen brengt ‘the cloud’ een oplossing. Gelukkig hebben we de kaartjes ooit ingescand en in de cloud gehangen waar we ze nu dankbaar terugvinden! Toch niet zo slecht bezig dus! We kunnen uiteindelijk ons papierwerk beginnen invullen.

Doordat we zo druk bezig waren hadden we gelukkig geen tijd om zeeziek te worden. De oversteek van de oceaan, tussen de riviermonding en de eilanden, heeft inmiddels van verschillende passagiers zijn tol geëist. De zeeziekte-zakjes worden vlotjes uitgedeeld.

Even later komt onze bestemming voor vandaag, Normanby Island, in zicht.

Ontschepen van de boot moet met behulp van een kleiner bootje gebeuren om ons naar het strand te brengen. Er is opnieuw wat chaos met veel Japanse uitleg waarna uiteindelijk duidelijk wordt dat enkel de Japanse toeristen eerst van boot gaan. Moest er nu eens iemand dat in het Engels aan ons gezegd hebben, he! Daarna is het de beurt aan de rest van de groep. Deze boot is een semi-duikboot met glazen bodem waarmee ook een korte rondvaart met uitleg door de aanwezige marine biologe gaat gebeuren. Maar opnieuw wat geklungel en wij die gaan duiken mogen niet mee maar worden op het strand gedropt. Tot onze verbazing moeten we daar dan gewoon wachten aangezien onze duik toch niet kan beginnen tot de schipper met de semi-duikboot terug is?!... Oke dan!

Even later snappen we er nog minder van als blijkt dat we de schipper helemaal niet nodig hebben aangezien we vanaf het strand moeten gaan duiken?! Goed dan! De frustratie begint zich op te bouwen...

We maken ons uiteindelijk klaar voor de duik maar zijn maar matig onder de indruk van het materiaal. Niet voldoende lood, verkeerde maat CBD,.. We maken er het beste van en vertrekken met onze gids in het water.

En opnieuw zijn we allerminst onder de indruk. Voor het merendeel van de duik zitten we tussen de 1 en 2 meter (!!!) diep. Jawel, je kan gewoon je voeten op de grond zetten en je hoofd boven water steken. En veel is er ook niet te zien. Nu, we zijn waarschijnlijk wel iets te veel verwend geweest in het Ningaloo rif aan de westkust! En door de stroming en golfslag is ook de zichtbaarheid helemaal niet fantastisch vandaag.

We geven er dan ook al gauw de brui aan. Maar als onze gids bij het boven water steken van haar hoofd dan ook nog ‘wasn’t this awesome’ durft te roepen zeggen we toch eens ons gedacht :-) Een snorkelplek, ok, tot daar aan toe, maar een fantastische duikplek kunnen we dit toch maar moeilijk noemen. De bemanning moet ons toch een beetje gelijk hebben gegeven want ze bieden ons aan om wat later nog eens vanop de boot te gaan duiken die verder op zee ligt. Best wel vriendelijk van ze, maar we hebben er een beetje genoeg van voor vandaag dus we laten het dan maar voor wat het is. We gaan nog eens snorkelen en even later is er ook lunch voorzien op het eiland. Tijdens een koud buffet socializen we wat met enkele Amerikanen die voor business in Cairns zijn.

Na de lunch gaat de aanwezige marine-biologe met ons op wandeling over het eiland. Ze kent haar job en vertelt honderduit over het koraal en alle zeebewoners die we tegenkomen op onze wandeling langs de rotspoelen vol met leven.

Na de rondwandeling hangt iedereen nog wat rond op het strand terwijl de bemanning alle spullen terug richting de boot brengen. Een uur later worden ook wij, Japanners mooi gescheiden van de rest, terug aan boord gebracht. De terugvaart over open zee is bijzonder wild en de boot rolt van links naar rechts. Om kans op zeeziekte te vermijden besluit Bo dan maar een beetje te slapen.

Eens we terug op het kalme water van de Mulgrave rivier zijn krijgen we nog koffie met een koekje en kunnen we terug buiten van het zicht gaan genieten. Samen met de ondergaande zon varen we terug naar het vertrekpunt van deze ochtend.

We springen van boord en rijden snel naar onze eindbestemming voor vandaag, Fishery Falls Caravan Park, enkele kilometers verderop. Inpakken, douchen, eten en bloggen en de avond valt snel. Morgen wacht Cairns op ons.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over Queensland, check de website www.queensland.com. Hier kan je alle informatie terugvinden over toerisme in QLD, Where Australia Shines.

Voor meer informatie over Tropical North Queensland, check de website www.tropicalnorthqueensland.org.au. Hier kan je alle detail informatie terugvinden over activiteiten, accommodatie en events in dit noordelijk stukje paradijselijk Queensland.

----------

Afgelegde kilometers: 22km - Aantal stappen: 8999 - Gemiddelde temperatuur: 29 graden

Tips in de regio door Aussie Tours

Great Barrier reef

Het Great Barrier Reef is het grootste koraalrif ter wereld. Het is 2.000 km lang vanaf Bundaberg tot het puntje van Cape York en beslaat zo’n 350.000 km². Ongeveer 9.000 jaar terug, na de…

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.