DAG 226Darwins musea25 juli 2015

Darwins musea

Het was een korte nacht… Gisteren was een top dag! Eerst de ‘Cage of Death’ ervaring in Crocosaurus Cove en daarna op stap met de zeeschilpadden op Bare Sand Island. Echt top! We nemen het er dan ook graag bij dat we deze ochtend (illegaal) wakker worden op de parking van Cullen Bay Marina. Eens wakker bouwen we Bumblebee zo snel mogelijk om zodat niemand kan vermoeden dat we hier de nacht hebben doorgebracht. Daarna gaan we op zoek naar ontbijt en koffie.. en de nabij gelegen ‘Boat Shed’ is de ideale plek om onze nood te voldoen.

We beginnen dan maar direct te werken online aan de blog, want er is heel wat achterstand met het uploaden. Dus elk vrij moment wordt benut. Vooral nu dat het nog niet broeiheet is... ;-)

East Point Reserve

Tegen 9:30am verlaten we Cullen Bay en rijden we naar East Point Reserve.

Normaal gezien hadden we vandaag naar Litchfield Nationaal Park gereden en daar 2 dagen rond getrokken. Maar we hebben even genoeg van watervallen, poelen en rotsen. De aanhoudende hitte van de tropische Top End heeft ons laten beslissen om Litchfield te laten voor een volgende keer. Laten we duidelijk zijn: Litchfield Nationaal Park is zeker de moeite. Florence Falls, Buley Rockhole, Tolmer Falls, the Lost City,… en zoveel meer zijn echt must-do’s (en hebben we al ooit eens bezocht)! Velen zeggen zelfs dat Litchfield mooier is dan Kakadu (Litchfiel-do, Kaka-don't). Dit heeft voornamelijk te maken met de aanwezigheid van watervallen en plunge pools heel het jaar rond in Litchfield. Hoe dan ook, we houden het vandaag op het bezoeken van enkele musea van Darwin die we nog niet hebben bezocht in het verleden.

We rijden door het mooie reservaat met een zwem-meer in het midden. Het bulkt er van de backpackers die zich hier hebben geïnstalleerd. Helemaal op het einde aan Dudley Point kom je aan het Darwin Military Museum.

We zijn een van de eerste bezoekers van de dag. Binnen in de ‘Experience Gallery’ kan je alles lezen over de verdediging van Darwin tijdens WOII. Het museum is modern en je kan er zelfs een zeer boeiende en leerrijke 12minuten durende film over de bombardementen van Darwin bekijken. Wist je bijvoorbeeld dat Darwin is aangevallen door Japanse onderzeeërs nog voor de luchtaanvallen. De I-124, die 80 man aan boord had, ligt vandaag nog steeds voor de kust van Darwin Harbour.

Daarna begeven we ons buiten waar allerlei oorlogstuig is uitgestald, zowel van WOII als van de andere oorlogen in Vietnam, Timor,…

We bezoeken ook een van de twee 9.2 inch kanonnen (en bijhorende commando kamer) die helemaal gecamoufleerd in de heuvel stonden gericht op de havenmonding. Het ijzer van het originele kanon is ondertussen gerecupeerd. Dus het kanon is slechts een houten replica, op ware grootte.

Na meer dan 2 uur oorlogsverleden zijn we voldaan. Wat verder op in Fannie Bay kan je ook Fannie Bay Goal, dat in gebruik was van 1883 tot 1979, bezoeken. Maar we kiezen voor een bezoek aan het Museum and Art Gallery of Northern Territory.

MuseUm & Art Gallery of Northern Territory

Het Museum & Art Gallery of Northern Territory (MAGNT) herbergt een grote collectie Aboriginalkunst en organiseert regelmatig tentoonstellingen over regionale Aboriginalkunst en -cultuur.

De collectie is volgens velen de beste ter wereld en omvat verfijnd houtsnijwerk en bastschilderingen, maar toch vinden we het beleven in het echt (lees: in de natuur) nog iets beter. ;-)

Verder is er een huiveringwekkende tentoonstelling over de cycloon Tracey, die op kerstavond 1974 Darwin voor 95% vernietigde. Het regende zeer hevig en voor de meetinstrumenten het begaven, werden er windsnelheden van 280km/u gemeten. De orkaan koste het leven aan 66 mensen en duizenden raakten gewond. En meer dan 48.000 mensen waren dakloos. Ondertussen zijn de tijden veranderd. Darwin is helemaal terug opgebouwd, sterker en veiliger, want cyclonen in het natte seizoen zijn hier niet uit te sluiten.

Naast andere displays over de flora & fauna, mineralen en maritieme archeologie van NT is zeker ‘Sweetheart’, de opgezette mannetjeskrokodil van 5,1 meter iets dat tot de verbeelding spreekt.

Sweetheart werd in 1979 gevangen in de Finnis River, een rivier tussen Darwin en Kakadu waar hij boten aanviel die in zijn territorium kwamen. Bij het vangen van de saltie is er echter iets misgegaan bij de verdoving waardoor het monster is verdronken.

Na ons bezoek aan het museum rijden we richting de luchthaven van Darwin. We hebben een goedkoper hotel geboekt zodat we in wat gemakkelijkere omstandigheden terug grip op de blog kunnen krijgen. We sleuren dan ook een hele resem zakken uit de auto en beginnen in een hels tempo foto's te uploaden, terwijl we de verslagen van de afgelopen dagen aan het schrijven zijn. En na ons zanderig bezoek aan Bare Sand Island gisteren hebben we ook opnieuw een ganse zak vuile was weg te werken.

Tussen het uploaden door nemen we de tijd voor wat administratie, skypen met het thuisfront, bellen met vrienden en... genieten van de aico. ;-)

----------

Afgelegde kilometers: km - Aantal stappen: 7164 - Gemiddelde temperatuur: 37 graden

Tips in de regio door Aussie Tours

Darwin

Darwin is een kleine, kleurrijke stad. Dit belangrijkste economische centrum van de Top End werd volledig heropgebouwd na de alles verwoestende orkaan Tracy. Nu heeft het een moderne en commerciële…

Litchfield National Park

Een goed alternatief voor Kakadu National Park is het iets rustigere en kleinere Litchfield National Park. Een duik in het kristalheldere water onder de Florence Falls mag u zeker niet missen. Het nationaal…

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.