DAG 200Het einde van ons Gibb 4x4 avontuur!29 juni 2015

Het einde van ons Gibb 4x4 avontuur!

Aan alle mooie liedjes komt een eind. En zo ook ons gezamenlijk 4x4 avontuur met Geoff en Bernice. We hebben bijna heel de Kimberley samen doorgereden en regelmatig in elkaars gezelschap plaatsen bezocht, maar deze ochtend nemen we van elkaar afscheid. We spreken af om elkaar in Melbourne opnieuw te ontmoeten voor een gezellige BBQ. Dus dat staat alvast genoteerd!

Daarna verlaten we El Questro Station. Aan de ene kant zijn we blij dat we vandaag het laatste stuk van de Gibb achter ons gaan laten (want we hebben het even gehad met gorges en waterpoelen), langs de andere kant is het enorm spijtig dat dit stuk, de wilde Kimberley, waar we al zo lang naar uitkeken, achter ons zal liggen op het einde van de dag. Een dubbel gevoel dus… terwijl we voor de laatste keer de Pentecost River oversteken. Ondertussen is het al routine geworden… maar we gaan het toch missen! :-) We geven nog even voorrang aan de ruiters die op hun ochtendrit vertrekken.

Nog een laatste stuk gravel tot aan de Gibb River Road.

En dan wordt het plots muisstil in Bumblebee. We rijden opnieuw op asfalt. Man toch, wat een verademing. Geen gehobbel, geen stof, en geen getuur meer naar die uitstekende, puntige stenen… maar gewoon cruisen.

We laten de hubs echter nog even in 4x4 staan want we rijden een 11km verder nog eens van de asfalt voor een bezoek aan de laatste gorge in de Cockburn Ranges, langs de Gibb River Road.

Emma Gorge

Emma Gorge is ook deel van El Questro Wilderness Park. Hier kan je in luxe safari tenten verblijven in het chique Emma Gorge Resort. Als we aankomen lonkt het prachtige restaurant waar nog uitgebreid ontbijtbuffet wordt aangeboden. Een luxe die we niet aan ons laten voorbij gaan, aangezien we door onze voorraad heen zitten en dus nog niet ontbeten hadden.

Om dit alles te verteren vertrekken we daarna op de 3,2km hike naar Emma Falls doorheen Emma Gorge, een deel van de Bastion Group van de Cockburn Ranges.

De wandeling gaat een paar keer over (en door) de rivier, en het laatste deel gaat voornamelijk over grote rotsen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we regelmatig wat oudere (lees: tragere) toeristen voorbij steken.

Het water in de rivier is zuiver en nodigt uit tot pootje baden. Maar de echte beloning is op het einde van de gorge, waar je de permanente Emma Pool hebt aan de bodem van een 65m meter hoge waterval die naar beneden druppelt.

Het is nog wat vroeg om te zwemmen, dus we laten deze kans aan ons voorbij gaan en genieten extra van de indrukwekkende omliggende sedimentaire rotswanden zijn meer dan 1800 miljoen jaar oud.

Daarna keren we terug naar Bumblebee en rijden opnieuw in 2wd het laatste stuk van de Gibb River Road. En daarmee zit ons langverwachte avontuur in de woeste Kimberley erop!

Op naar de BEWOONDE wereld

Eens terug op de Great Northern Highway kiezen we voor de afslag naar Kununurra. Een bezoek aan Wyndham staat deze trip niet op het programma.

We rijden in een ruk tot aan Lake Kununurra en gezien de drukte (en de start van de schoolvakanties in Australië) rijden we eerst naar het Ivanhoe Village Caravan Resort in het centrum van Kununurra, zodat we zeker zijn van een plekje voor de komende 2 nachten.

Daarna is het tijd voor allerlei boodschappen. We starten met het vullen van de frigo en kasten met een uitgebreide stop in de Coles en de lokale IGA. We tanken beide dieseltanks nog eens helemaal vol. Een vluchtige stop in het visitor centre.

En vervolgens checken we de mogelijkheid om 2 nieuwe achterbanden te plaatsen, want deze zijn echt wel aan vervanging toe. Er staat geen rubberen tab meer op aan de zijkant van het wiel. En we hebben nog teveel zwaar terrein voor de boeg dus met er worden 2 splinternieuwe banden aangekocht.

Nu dat we het stof van de Kimberley achter ons hebben dringt er zich ook een wasbeurt van Bumblebee op. We nemen dan ook tijd om hem grondig in te zepen en af te spoelen.

Al gauw blijkt dat ons zonnepaneel op het dak volledig onder het stof zat, geen stukje proper paneel meer te zien. Dus ons probleem van te weinig stroom had vermoedelijk daar zijn oorzaak. :-)

Eens terug wit, gaan we nog op zoek naar een kampeerwinkel voor een bijkomende hoofdlamp want binnenkort gaan we op groepsreis door Arnhem Land en dan willen we toch beide beschikken over eigen licht… ;-)

En daarmee zijn we weer helemaal mee met alle aankopen.

Hoockery Distillery

We besluiten nog snel even aan de Hoochery Distillery enkele kilometers buiten het dorp in de Ord Valley een bezoek te brengen.

Deze Australische familie-zaak is de oudste distillerij van WA. Alles wordt lokaal gekweekt en verwerkt. We wagen ons aan een proefpallet van de Ord River Rum & likeur.

Daarmee kunnen we er wel tegen voor de rest van de dag. We keren terug naar de camping want het is al laat op de middag. Na het avondeten nemen we voor een eerste keer een kijk in onze overgelopen mailbox en lezen we wat bij op de online nieuwssites. Even terug up-to-date komen in verband met wereldse ontwikkelingen…

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over El Questro Wilderness Park, check de website www.elquestro.com.au of bel +61 (0)8 9161 4318. El Questro heeft voor ieder budget iets te bieden. Van de luxueuze homestead, tented cabines in Emma Gorge tot een grote camping & bungalows aan de Pentecost River aan de Station. Verder is er een zeer uitgebreid gamma van activiteiten en wandelingen om de meer dan 1miljoen are van deze station in en rond de Cockburn Range te ontdekken.

Voor meer informatie over Australia’s North West regio, check de website www.australiasnorthwest.com.au. Hier kan je alle informatie terugvinden over toerisme in de Pilbara, Broome en de Kimberley regio van WA.

----------

Afgelegde kilometers: 144km - Aantal stappen: 15350 - Gemiddelde temperatuur: 32 graden

Tips in de regio door Aussie Tours

Gibb River Road

De Gibb River Road werd oorspronkelijk aangelegd om het vee van de omliggende stations naar Derby en Wyndham te leiden. De route van 665 km, tussen Derby en de afslag met de Great Northern Highway, is…

Kununurra & Lake Argyle

Kununurra is omringd door rivieren, overstromingsgebieden en spectaculaire ruige bergketens die de thuishaven vormen van talrijke vogels en andere inheemse dieren. Het stadje ligt langs de Ord River en…

Wyndham

Wyndham is de meest noordelijke stad en haven van Western Australia. De stad bestaat uit 2 delen, het oude Wyndham Port en het nieuwe residentiële Wyndham Three Mile. Indrukwekkende “must see”…

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.